Søk i denne bloggen

søndag 5. september 2021

På søk etter suksess for mer enn 40 år siden. Noe å lære av Tom Peters m.fl. fortsatt?










På søk etter suksess for 40 år siden. Fra Syv S’er til åtte suksessfaktorer: Hva gjør virksomheter som lykkes? Debatten om data og metodebruk og flere managementguruer i poster på denne bloggen.

Denne posten inneholder en kort presentasjon av managementguruen Tom Peters In Search of Excellence. Bloggen inneholder også korte presentasjoner av andre guruer fra tiden lenge før noen i DN mente mellomlederne hørte hjemme på museum og Thomas Erikson var omgitt av idioter. Det var til og med før Jan Carlson rev pyramidene i SAS og Ingebrikt Steen Jensen passerte Ona fyr. Mer om dette senere, men nå altså Tom Peters.

Fra Syv S’er til åtte suksessfaktorer. Tom Peters skrev boken In Search of Excellence i samarbeid med Robert Waterman som begge to arbeidet som konsulenter i McKinsey. Boken var basert på studier av 43 selskaper amerikanske selskaper som alle i samtiden på 70-tallet kunne vise til gode resultater. Formålet med studien var å kartlegge hva disse virksomhetene hadde felles. Dette var i en tid da de fleste andre så til Japan for å finne oppskriften på vellykket industriell virksomhet, men her var det altså amerikanske selskaper som skulle undersøkes.

Peters og Waterman hadde sammen med andre medarbeider i McKinsey tidligere utviklet rammeverket McKinsey Syv S’er som en innføring i hvilke temaer lederhoder burde være opptatt av og som analyseverktøy for å studere virksomheters organisatoriske utfordringer.


Hva gjør virksomheter som lykkes?
I studien som ledet frem til In Search of Excellence identifiserte Peters og Waterman åtte forhold som de hevdet var karakteristisk for virksomheter som altså lykkes i internasjonal konkurranse på 1970 og tidlig 80-tall. Disse var (litt fritt oversatt):

·       - Trykk på innsats for å få det gjort

·      -  Tett på kundene, kundefokus. Kundene er konger og/eller dronninger

·      -  Autonomi og entreprenørskap, et miljø som stimulerer til innovasjon

·      - Produktivitet gjennom mennesker, ansattefokus, de ansatte er garantien for kvalitet og produktivitet

·      - Hands-on, verdidreven ledelse, tilstedeværende ledelse med synlige verdier

·      - Holder seg til "saken", fokus på virksomhet de mestrer

·      - Enkel organisering, slank bemanning, ikke byråkrati

·      - Samtidig tett-løs, fokus på kjerneverdier, romsligere på andre verdier

I samtiden ble dette sett på som en bekreftelse på at man i vellykkede selskaper stort sett praktiserte sunn fornuft i ledelse. Boken ble kanskje derfor svært populær og hadde ved årtusenskiftet solgt over 4.5 millioner eksemplarer og ble av et ekspertpanel utpekt som den mest betydningsfulle managementboka mellom 1980 og 2000.

Debatt om data og metodebruk. I tiden etter utgivelsen ble det en debatt om holdbarheten i analysene av det materialet boken bygget på. Peters har også i ettertid antydet at de strakk materialet litt når de konkluderte som de gjorde. Han har også vært åpen om at han i en periode under arbeidet med boken leste seg opp på bøkene til en annen management guru og ble opprørt over fremstillingene til Peter Drücker. Drücker er for sin del etter hvert kjent for å presentere teorier som ikke alltid treffer virkeligheten. Peters og Drücker er trolig i godt selskap blant guruene på dette feltet.

Boken ble i ettertid også kritisert ut fra det faktum at flere av virksomhetene som var grunnlag for studien i ettertid ikke lykkes spesielt godt. På den andre side ble det imidlertid konstatert at om man sorterte litt blant virksomhetene som inngikk i studien så var det fortsatt slik at 32 av de i alt 43 selskapene over perioder på 5, 10 og 20 år oppnådde signifikant bedre resultater enn flere industri-indekser som måler resultater for større utvalg av virksomheter.

Tom Peters sayings. Alle leder-guruer av betydning etterlater seg sayings, visdomsord som oppsummerer erfaringer. Så også Tom Peters. 











Flere managementguruer i poster på denne bloggen. Tidligere på denne bloggen har jeg presentert andre klassiske management guruer. Peter Drücker er allerede nevnt. Richard T. Pascal som arbeidet sammen med Peters og Waterman i McKinsey og som er kjent bl.a. for sin harselas rundt såkalte management fads er med. Abraham Maslow med behovspyramiden er med. John Humble med målrettet ledelse og Edward de Bono med de seks tenkehattene er med. Ichak Adizes med PAEI-ledelse er også presentert sammen med andre og yngre bidragsytere i andre poster på bloggen. I mitt univers hører også Eric Berne og transaksjonsanalysen hjemme her. Og sist men ikke minst den eneste klassiske kvinnelige management guruen av betydning, Rosabeth Moss Kanter med sin modell for endringsledelse. Og om dette blir for mye av det seriøse kan kanskje Parkinson, Towsend og Jay inspirere. Be my guest.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar